Livre Pour Basson - Marek Barański Etiuda jako jedno z wielu narzędzi służących rozwijaniu warsztatu gry na dowolnym instrumencie muzycznym stanowi podstawę kształcenia i doskonalenia zawodowego na każdym etapie zaawansowania zawodowego. Wielowymiarowość tej formy muzycznej sprawia, że jej pierwotna istota już dawno temu wykroczyła daleko poza granice czystej dydaktyki. Rosnące wymagania stawiane instrumentalistom każdego szczebla szkolnictwa muzycznego wynikają bezpośrednio ze specyfiki nowo pisanych dzień dowolnego gatunku. Dotyczy to w tej samej mierze kompozycji solowych, co kameralnych i orkiestrowych, Zarówno muzyka XX i XXI wieku - wyzwolona z ram stylistycznych i formalnych, charakterystycznych dla poprzednich epok - jak i stale ewoluująca technika budowy instrumentów stawiają z każdą kolejną dekadą coraz większe wyzwania dydaktyce muzycznej. Nie inaczej jest w przypadku fagotu, którego możliwości techniczno - wykonawcze zostały w w pełni dostrzeżone i wykorzystane przez kompozytorów działających w ubiegłym i obecnym stuleciu. Niniejszy zbiór etiud ma w swojej zasadniczej istocie stanowić uzupełnienia dotychczas znanych i powszechnie stosowanych materiałów dydaktycznych przeznaczonych dla studentów uczelni wyższych.
W pracy nad etiudami, które państwu przedstawiam inwentarz artystyczny dzieł, na których się wzorowałem starałem się wzbogacić własnym - kilkudziesięcioletnim doświadczeniem instrumentalisty i pedagoga. Wiedza jaką zdobyłem na przestrzeni kilku dekad pracy zawodowej w roli solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego oraz nauczyciela gry na fagocie pozwala mi żywić głęboką nadzieję, że materiał zawarty w tym zbiorze posłuży wielu utalentowanym fagocistom kilku kolejnych pokoleń. Tytuł zbioru oraz jego kolejne "Rozdziały" jest moim osobistym ukłonem dla postaci i dorobku artystycznego Witolda Lutosławskiego, który w roku 1968 pisząc swoją "Livre Pour Orchestre" składał hołd mistrzom, których on sam podziwiał
- prof. dr hab. Marek Barański